Rapporter og perspektiver
Der udkommer løbende interessante rapporter om musikbranchen, både i Danmark og i udlandet. Herunder kan du finde links til et udsnit af de mange relevante udgivelser.
Rapporter, undersøgelser og artikler
Promus – En motor i det aarhusianske musikmiljø (2023)
Promus er det første kompetencecenter for musiklivet i Danmark. Erfaringerne er mange, og en række af de konkrete eksempler er samlet i rapporten ”En motor i det aarhusianske musikmiljø”, som Seismonaut har udarbejdet. Læs bl.a. om mentorprogrammet for talentudvikling, Music City Aarhus 2022-projektet, musikbyer og Music Cities Network, kompetenceudvikling med Promus Publishing & Sync Academy, internationalt samarbejde og SPOT+ samt Lydbyen og musikerhvervet i Aarhus.
2025 Ambition for musikmiljøet i Aarhus – Promus (2023)
Ved afslutningen af Music City Aarhus 2022 blev en videre ambition for musikmiljøet i Aarhus formuleret. 2025-ambitionen udpeger tre temaer, som skal tegne retningen: Et stærkere brand, en ambitiøs musikstrategi og et mål om at være Danmarks hotspot for musikerhverv. Ambitionen er udviklet af Promus i samspil
med repræsentanter fra hele musikmiljøet i Aarhus. Læs om 2025-ambitionen i linket.
Music City Aarhus 2022 – afsluttende rapport (2023)
2022 var i Aarhus dedikeret til musikken – både for dem foran, på og bag scenen. Music City Aarhus 2022 var et projekt, der samlede byens borgere, musikaktører, politikere og erhvervsliv om netop musikken. Her kan du læse den afsluttende evaluering af musikbyåret.
Livestreaming & virtual live experiences (2021)
Den store branchefestival MIDEM udgiver en række spændende musikbrancheartikler og rapporter under navnet Music Industry Insights. Her finder du et link til deres publikation med om livestreaming.
Musikøkonomi i Aarhus (2016)
“Aarhusiansk musik er blevet en milliardforretning!” Sådan lød overskriften i JP/Aarhus (10. august 2016), hvor sløret blev løftet for vores rapport om musikøkonomien i Aarhus. Rapporten viser bl.a., at musiklivet i Aarhus beskæftiger 2.500 musikere og 1.100 ansatte samt har en omsætning på 1,8 mia. kr. om året. “Musikøkonomi i Aarhus” er udarbejdet af Epinion i samarbejde med musikaktørerne i Aarhus og med støtte fra DPA, Fonden Voxhall, Aarhus Kommune og Promus.
Økonomisk kortlægning af koncerter i Århus (2010)
En effektanalyse af 14 koncerter afholdt i Århus i uge 46, 2010. Analysen er bestilt af Promus og Arrangørgruppen Aarhus og er udfærdiget af kandidat i oplevelsesøkonomi Stefan Rasmussen.
Den udvidede koncertoplevelse (2010)
Kandidater i oplevelsesøkonomi Stefan M. Rasmussen og Peter Boesen har skrevet en artikel ud fra deres speciale, som er udarbejdet i samarbejde med Volcano Management. Den diskuterer mulighederne for at skabe merværdi og mersalg i forbindelse med live-koncerter.
Foto øverst: Meejah & Danish Korean Rights Group Støttekoncert på Voxhall. Fotograf Alec Andreev
Foto nederst: SPOT+ 2022. Fotograf Kristian Gade
Mangler vi noget?
Hvis du kender til en interessant undersøgelse, vi bør have med på listen, er du velkommen til at skrive til info@promus.dk