Music Supervision

Synch og placement af musik er blevet et af de vigtigste områder inden for musikøkonomi og udbredelse af værker, og det er et område, som vi i Danmark er ret gode til – også internationalt.

Music supervision handler om at placere musik i film, reklamer, serier, trailers, computerspil og lignende, hvor musik skal synkroniseres med levende billeder. En music supervisor er bindeleddet mellem musikeren og medieverdenen. De arbejder med at skabe kontakter, finde den rigtig musik til de rigtige medier, kommunikation og cleare rettigheder. En music supervisor skal derudover have en god forståelse for, hvordan lyd/musik påvirker oplevelsen af billedet og historien eller budskabet.

I dag kan placeringen af musik både have stor indflydelse på udbredelse af kendskabet til en artist og være en væsentlig indtægtskilde for musikere. Tænk bare på, hvor mange gange en sangbid bliver afspillet, hvis den kommer med i en stor tv-reklame. Eller på genopblomstringen af sangen “Running Up That Hill (A Deal with God)” af Kate Bush, efter den var med i soundtracket til serien Stranger Things.

 

Mere information

The Impact of Music
I denne powerpoint kan du få et indblik i supervisorens arbejde fra en films ide og udvikling til distributionen af den efter optagelser og klipning. Lavet af Copenhagen Film Music.

Video: How To Work With Music Supervisors – SPOT 2014

Video: Tarantino & The Music – SPOT 2014

 

Foto øverst: SPOT+ 2023. Fotograf Line Svindt
Foto nederst: SPOT+ 2022. Fotograf Kristian Gade

Vil du vide mere?