
Foto: Line Svindt
SPOT+: Program for Let’s Talk Sync
Af Simone Kamp – 7. marts 11:57
I løbet af de sidste ti år har Promus på SPOT+ intensiveret sit engagement i sync-området – det fascinerende og vigtige arbejde med at koble den rigtige lyd med billede. Dette område er blevet en hjørnesten for utallige aktører i den danske musikbranche, herunder både labels, musikforlag, komponister og sangskrivere, som forstår, hvordan den rette musik kan forvandle et visuelt øjeblik til noget magisk.Det er derfor naturligt, at sync igen står som en af kerneaktiviteterne på programmet for 2025. Udover vores velkendte Meet The Music Supervisors speed meeting, inviterer vi igen til det eftertragtede Let’s Talk Sync-seminar lørdag d. 3. maj, hvor vi dykker ned i arbejdet med hvordan musik og billeder kan forenes på nye og inspirerende måder, og hvad der rører sig indenfor området.
Program for Let’s Talk AI & Music
PANEL: The Art of Musical Storytelling in Trailer Music
Dyk ned i den fascinerende verden af trailer musik med vores panel af anerkendte brancheeksperter, som inkluderer Megan Barbour (Music Director hos Space Cowboy Music), Roy Lidstone (CEO hos Power-Haus Creative Trailer Music and Sync) og den anerkendte trailerkomponist Daniel Nielsen. Sammen bringer de årtiers erfaring og forskellige perspektiver på den kreative kunst og forretning inden for trailermusik – modereret af Torsten Cubel (Trucks Music Publishing).
I dette panel vil de diskutere og udforske den unikke proces med at skabe den perfekte trailer score og understrege den afgørende rolle, som musikalsk historiefortælling spiller i at styrke narrativet i trailers.
Paneldeltagerne vil dele værdifulde indsigter om de udviklende tendenser og forretningsaspekter af trailermusik, samt betydningen af internationalt samarbejde og nye muligheder på det globale marked. Lær om de kreative strategier, som komponister som Daniel Nielsen benytter for at bevare originalitet i denne konkurrenceprægede branche.
Hvornår: Lørdag den 3. maj kl. 12:15 – 13:00
Hvor: SPOT+, FO-Byen i Aarhus
PANEL: Music in Advertising – Local and Global Perspectives
Musikkens verden i reklame er varieret og konstant foranderlig – og kan derfor ofte være forvirrende for kunstnere og licensgivere – så her er en mulighed for virkelig at dykke ned i dens særheder sammen med nogle eksperter fra hele verden. Top reklame-musiksupervisorer fra forskellige regioner vil diskutere forskellige aspekter af at finde, skabe og licensere musik, med anekdoter og indsigter i den overordnede proces samt både regionale og globale tendenser.
Mød: Beth Urdang/The Self Same (S), Mara Techam/Droga 5 (US), Alexandra Carlsson Norlin/Big Sync (S), Frederic Schindler/Too Young (ES), Jamie Marks/Massive Music (UK)
Hvornår: Lørdag den 3. maj kl. 13:15 – 14:00
Hvor: SPOT+, FO-Byen i Aarhus
TALK: Yacht Rock – The Music Behind the Documentary
Ralf Christensen in Conversation with Music Supervisor Aminé Ramer
”Yacht Rock er som en yacht: velbygget og ofte luksuriøs. Superproduceret, ekstremt velklingende, overlegent spillet.” Sådan beskriver Ralf Christensen HBO’s nye dokumentar Yacht Rock: A Documentary, der skildrer genrens uventede comeback.
Men Yacht Rock er ikke genrens oprindelige betegnelse. I Danmark gik den under navnet West Coast-rock, men den var svær at sætte i bås. Genren prægede i høj grad 70’ernes “Hi-Fi”-lyd med kunstnere som Steely Dan, The Doobie Brothers – især Michael McDonald – Toto og Kenny Loggins. Musikken kendetegnes af finesse, ekvilibrisme og en lydstandard, der stadig er i en klasse for sig. Dens unikke blanding af rock, soul og funk inspirerer stadig nye generationer af toneangivende musikere som Thundercat og Questlove – og det uagtet, at genren begyndte at blive set ned på i kølvandet fra 80’erne og 90’ernes maskin-pop, hip-hop og grunge.
Begrebet Yacht Rock opstod oprindeligt som en joke i 00’ernes podcastmiljø, hvor man gjorde lidt grin med stilen. Men interessen for musikken spredte sig hurtigt, og dag findes flere Yacht Rock-coverbands, som for eksempel Yachtly Crew. Musikken blev taget til nåde igen – om end Yacht Rock som ny genrebetegnelse, ikke vækker begejstring hos ophavsmændene. Donald Fagan fra Steely Dan formulerer kontant sin holdning til spørgsmålet om Yacht Rock i dokumentaren: “Go fuck yourself!”
Dokumentaren har også fået en varm modtagelse herhjemme, og mange har nok været i pladesamlingen for at genopdage de ikoniske indspilninger. Derfor er det en stor fornøjelse at byde velkommen til en samtale mellem music supervisor Aminé Ramer, der stod for dokumentarens soundtrack, og netop Ralf Christensen fra Information.
Hvornår: Lørdag den 3. maj kl. 14:15 – 15:00
Hvor: SPOT+, FO-Byen i Aarhus
Pitch Your Music To Music Supervisors
Sessionen “Pitch Your Music To Music Supervisors” giver en unik netværksmulighed på SPOT+. Unge musikbranchefolk, filmmusikkomponister, producere, soloartister, bands og sangskrivere inviteres til at præsentere deres musik for et panel af førende internationale musik supervisors – foran et publikum.
En jury bestående af anerkendte komponister og forlag vil på forhånd udvælge en shortlist af numre fra en åben ansøgningsrunde. Under sessionen vil disse numre blive præsenteret for panelet, som vil give feedback og kommentarer. Og hvem ved – måske er der noget, de kan bruge!
Mød: Jenn Egan/Music Supervisor (UK), Angus Fulton/Netflix (UK), Megan Barbour/Space Cowboy Music (US), Beth Urdang/The Self Same (S), Mara Techam/Droga 5 (US), Jolle Pellant/PLB Sync (US), Frederic Schindler/Too Young (ES), Jamie Marks/Massive Music (UK) & Gregory Seeney/Motive Creative (US)
Juryen består af Keld Haaning/filmkomponist, BFM, Søren Kalsbøll/Glass Music, Mette Zähringer/Iceberg Music Group & Marie Højlund/komponist.
Ansøg nu via denne formular.
Hvornår: Lørdag den 3. maj kl. 15:15 – 17:00
Hvor: SPOT+, FO-Byen i Aarhus
Let’s Talk Sync @ SPOT+ 2025 er præsenteret af Promus i samarbejde med Koda Kultur, Statens Kunstfond & Musikforlæggerne i Danmark.
SPOT+ finder sted under årets SPOT Festival d. 2.-3. maj i FO-Byen. Køb din billet til festivalen og konferencen her.