Ny undersøgelse: “Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus”, viser at musiklivet og musikbranchen i Aarhus har en økonomisk værdi på næsten 2 milliarder kroner.
Foto: Martin Dam Kristensen
Af Amalie Löwén – 14. november 10:00
“Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus” – ny undersøgelse viser at musiklivet og musikbranchen i Aarhus har en økonomisk værdi på næsten 2 milliarder kroner og at 61% af borgerne mener, at musiklivet i Aarhus gør Aarhus til et bedre sted at bo.
“Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus” blev præsenteret under Fremtidens Musikby-seminaret, der fandt sted torsdag d. 14 november, og som satte fokus på musikkens værdi, potentiale og samfundsøkonomiske betydning for byen. Seminaret samlede over 110 deltagere, herunder musikere og musikaktører, politikere, erhvervsliv, kulturaktører og repræsentanter fra Aarhus Kommune, med det formål at udarbejde nye idéer til en yderligere styrkelse af musikpolitikken i Aarhus i fremtiden.
Undersøgelsen, som er udført af Silverlining Research i samarbejde med Promus og en række lokale og nationale musikaktører, har afdækket den betydelige økonomiske og sociale værdi og betydning, som musiklivet og musikbranchen skaber i byen. Den viser, at musikken i Aarhus genererer en bruttoværdi på 1,97 milliarder kroner og skaber et skatteprovenu på 430 millioner kroner. Desuden beskæftiger musikbranchen hele 2.900 fuldtidsansatte (FTE) medarbejdere.
Undersøgelsen afdækker også musikkens rolle som social drivkraft. Hele 90% af de adspurgte ser musik som en vigtig samlingskraft og et redskab til at skabe sociale fællesskaber, mens 75% mener, at musik bidrager til bedre sundhed og livskvalitet. Desuden mener 61% af de adspurgte, at musiklivet i Aarhus gør Aarhus til et bedre sted at bo.
“Resultaterne af undersøgelsen bekræfter, at Aarhus’ musikscene ikke kun er en kulturel berigelse, men også en økonomisk og social motor for byen. Musik er en integreret del af Aarhus’ identitet, og det er glædeligt at se, hvordan både borgerne og aktørerne i byen ser værdien af et fortsat stærkt musikmiljø,” udtaler Helene Nygaard fra Silverlining Research, som præsenterede undersøgelsens resultater på seminaret.
Undersøgelsen bygger videre på den opsigtsvækkende analyse fra 2016 – “Music City Aarhus – Music in numbers” – men giver et endnu mere detaljeret billede af, hvordan Aarhus har udviklet sig som musikby. Den nye undersøgelse peger på, at musikbranchen har et stort potentiale for vækst og turisme og understreger behovet for at investere i byens musikalske vækstlag.
“Musikken har siden 80’erne været en central del af Aarhus’ DNA og profil, og vi er stolte af at kunne præsentere disse tal, der viser, hvor stor en betydning musik har på både økonomien og livskvaliteten i byen.Vi ser frem til at tage diskussionen videre og arbejde sammen om, hvordan vi kan udvikle Aarhus endnu mere som en af landets vigtigste musikbyer” siger Jesper Mardahl, leder af Promus.
Du kan hente “Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus” lige her.
Nøgletal fra undersøgelsen:
- Bruttoværdi: 1,97 milliarder kroner
- Skatteprovenu: 430 millioner kroner
- Beskæftigelse: 2.900 fuldtidsansatte
Uddrag: Case på økonomiske bidrag fra koncerter og festivaler:
- Omsætning fra 18 udvalgte koncert- og spillesteder: 387 millioner kroner – 1.300 arrangementer og 953.000 publikummer
- Omsætning fra 5 festivaler: 464 millioner kroner – 300.000 publikummer
Højdepunktet fra spørgeskemaet:
- Musik som samlingskraft og sociale fællesskaber: 90% af de adspurgte
- Bedre sundhed og livskvalitet: 75% af de adspurgte
- Musiklivet i Aarhus gør Aarhus til et bedre sted at bo: 61% af de adspurgte
Du finder de forskellige præsentationer fra Fremtidens Musikby-seminaret her: https://bit.ly/3AUr5jy
“Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus” er blevet til med støtte fra:
Musikforlæggerne i Danmark, DPA, Train, Fonden Voxhall, Aarhus Symfoniorkester, SPOT, Aarhus Volume, DMF/Aarhus og Promus.
Seminaret Fremtidens Musikby er produceret af Promus og faciliteret af Urban Goods og udover præsentationen af “Musikkens Værdi og Betydning for Aarhus”, var der også oplæg fra Paula Simó, Assistant professor, University of Valencia, omkring musikturisme i Valencia-regionen, Virgo Sillamaa, Research Co-ordinator at EMEE – European Music Exporters Exchange, omkring Aarhus som et musik-økosystem og Elise Hessevik, daglig leder af Buzz Fonden i Bergen om deres arbejde med investeringer i den bergensiske musikbranche.